Трішки фінансових порад

Шо воно таке той особистий бюджет та як ним управляти?


Тільки ледачий не чув про фінансову незалежність через правильне управління існуючими ресурсами. Звучить болісно і хочеться заперечити — адже ж один раз живемо:) Але практика показує, що існує два фінансових полюса — один, з доходом в 10 000 ніколи не має боргів, та й у відпустку літає справно 2 рази в рік, а інший, з 50 000 — по вуха у боргах і завжди "на мілині".

Сьогодні підвищуємо нашу фінансову грамотність, пробуючи на смак кращі методи управління особистим бюджетом і покроково вибудовуємо план дій.

Навіщо ж управляти бюджетом?

На носі літо, відпустка, потрібно не тільки оплатити путівки, але і купити необхідний одяг, інвентар...А вже там, на місці, дружині — квіти, дітям — морозиво.

Якщо ви заздалегідь продумали можливі статті витрат і вже по приїзду з попередньої відпустки змогли почати відкладати, у вас, швидше за все, не виникне жодних проблем.

Але якщо ви берете з собою стільки, скільки є зараз, і збираєтеся розібратися на місці, то з більшою ймовірністю гроші закінчаться до середини відпустки або на саму відпустку грошей вистачить, а по приїзду додому доведеться сильно затягувати ремені.

Фактично, управління бюджетом криється в його плануванні, а планувати бюджет потрібно для того, щоб заздалегідь розуміти свої можливості і не дивуватися відсутності готівки в гаманці, коли до зарплати ще тиждень.

Планування бюджету, особливо в сім'ї, закриває безліч виникаючих непередбачених або змінних витрат. За фактом, ви заздалегідь знаєте куди і скільки потрібно буде витратити, залишаючи про запас ту суму, яка може покрити раптово проколоту на трасі шину. Далі розберемося як зробити це ефективно.

3 головних принципи управління бюджетом

Щоб ефективно планувати бюджет, потрібно пройти 3 ступені підготовки, перш ніж почнете підписувати конверти цілями "Відпустка", "Автівка" або "Переїзд" .

1 Ступінь

Визначте усі сімейні доходи, порахуйте ту суму, яка надходить у ваше розпорядження щомісяця з різних каналів. Наприклад:
1
зарплата, премії;
2
допомога від держави (субсидії, пенсії);
3
допомога від батьків.
Так ви зрозумієте скільки всього на місяць можете витрачати грошей. Якщо ця сума відразу здається вам маленькою, краще також замислитися про те, як її примножити. Звісно ж, можна помріяти про підвищення або спадщину, що раптово впала на голову, але краще подумати про можливу підробітку на фрілансі, інвестиції або банківські вклади.

2 Ступінь

Запишіть усі постійні витрати, від яких ніяк не зможете відмовитися протягом місяця (тобто, до приходу наступного постійного доходу). У цей пункт додайте:
1
оплату житла і комунальних послуг;
2
плату за кредитами, позиками;
3
витрати на харчування, медицину, відпочинок, одяг і т.д.
Чим краще ви будете розуміти свої витрати, тим точніше зможете визначити на якій з них можна заощадити для досягнення більш глобальних цілей. Саме останнім присвячена 3 ступінь

3 Ступінь

Глобальні покупки або витрати завжди фіксуйте окремо. До них відноситься купівля житла, дачі, машини або дорога подорож. На цьому етапі порахуйте, скільки грошей потрібно для досягнення такої мети і яку суму потрібно відкладати щомісяця, щоб дійти до неї в установлений вами термін.

Цю інформацію важливо знати і використовувати до того, як почнете обирати зручний спосіб розподілу коштів, щоб відразу зробити це правильно.

Простий метод розподілу бюджету

Після того, як цілі виписані і обсяги зрозумілі — починайте розподіляти.

Візьміть свої 100% доходу і поділіть таким чином:
Ще на етапі прорахунку ви побачите, скільки реально залишається вільних грошей, і якщо ця сума менше 20% — скорочуйте витрати, шукайте ту сферу, в якій можна було б економити. Пам'ятайте головне правило багатих людей — "Витрачати потрібно менше, ніж заробляти". Така система фактично показує нам, де ми не дотягуємо до потрібного доходу, де витрачаємо більше, ніж можна було витратити.

Відкладіть кожну отриману суму в різні конверти та краще не перекладайте гроші з одного в інший. Якщо постійних потреб багато і ви починаєте плутатися — розбивайте їх на більшу кількість конвертів, наприклад: "харчування і продукти", "комунальні платежі і інтернет", "догляд за собою і здоров'я". Головне, щоб в сумі вони склали 50% від загального доходу. Якщо у вашому повсякденному житті на відпочинок не витрачається така кількість коштів, ви можете "перемістити" 10-15% на оплату постійних потреб, або в заощадження, але навпаки робити не можна.

Що робити, якщо грошей не вистачило?

У кожного, хто хоч раз починав планувати і рахувати бюджет, виникало це питання. За правилами методу планування ви можете відкладати частину коштів на "чорний день" в окремий конверт, щоб виключити ризики, але тут важливо зрозуміти, що це за ризик і наскільки важливо заради його оплати руйнувати усю систему.

Шукайте альтернативні методи вирішення проблеми і тільки в крайньому випадку відкривайте заповітний конверт. Ви можете перехопити грошей, отримавши позику до зарплати, і відразу внести в статтю витрат на наступний місяць повернення позики з відсотком.

Секрет тут в тому, що у вас буде справжній привід повернути гроші, ви будете нести відповідальність за це, а ось повернення грошей в конверти завжди відкладається на потім і незабаром забувається.

Відкривати банківський кредит ми все ж таки не радимо, тому що він буде довгостроковим, грошей потрібно буде взяти відразу багато, і віддавати їх з річними відсотками теж потрібно буде пару-трійку років.

Перевагу мікропозик можна відчути навіть якщо на іншій чаші ваг буде "взяти в борг у друга". Як мінімум, в МФО ви можете встановити той період, який вам дійсно зручно, і вас не попросять повернути гроші раніше призначеного терміну, тому що "розумієш ..., терміново знадобилися".

Якщо гроші в конверті закінчилися раніше, ніж прийшли нові, один раз — не бийте на сполох, просто подумайте, з якої причини в цьому місяці довелося витратити більше на їжу або оплату ЖКП. Якщо в конверті завжди порожньо рівно за тиждень до зарплати — перераховуйте спочатку, десь ви недооцінили свій запал.

А от і висновок

Якщо зараз до вас прийшла думка, що якось це занадто складно — викидайте її з голови. Людина звикає до всього, так чому б не звикнути до корисної для гаманця звички планувати бюджет та завжди жити з думкою, що грошей вистачить?

Також щось цікаве